تبلیغات
میز غذا - خواص مفید قارچ ها

میز غذا

پنجشنبه دوم اردیبهشتماه سال 1389

خواص مفید قارچ ها

نویسنده: نیما   طبقه بندی: دانستنی های دنیای خوراکی ها، 

قارچ ها، Mizeghaza.mihanblog.com

بسیاری از مردم، از رفتن به جنگل و كندن قارچ برای خوردن لذت می برند، اما شناخت نوع قارچ می تواند مسئله مهمی باشد.

بیش از 38 هزار نوع قارچ وجود دارد كه بعضی از آنها سمی اند و بعضی از آنها قابل خوردن می باشند. رنگ، شكل و اندازه ی قارچ ها می تواند خیلی متنوع و مختلف باشد.

این مسئله خیلی مهم است كه بتوانید به طور صحیح، قارچ كنده شده را بشناسید تا از خوردن نوع سمی آن دوری نمایید.

فراعنه ی مصر، قارچ را یك خوراكی لذیذ می دانستند و یونانی ها اعتقاد داشتند كه قارچ برای جنگاوران در صحنه نبرد، تولید قدرت می كند. رومی ها نیز قارچ را به عنوان یك هدیه از جانب خدا برمی شمردند و آن را فقط در روزهای عید استفاده می كردند. چینی ها از آن به عنوان یك گنج غذایی سالم مصرف می كردند.

امروزه از قارچ ها به خاطر طعم و بافت شان در تهیه غذاها استفاده می كنند. آنها می توانند طعم خودشان را به غذاها بدهند، یا طعم مواد دیگر را به خودشان بگیرند. طعم آنها معمولا در طول پخت افزایش پیدا می كند و شكل شان هم با روش های معمول آشپزی مثل سرخ كردن و خرد كردن حفظ می شود.

قارچ را معمولا به سوپ ،سالاد و ساندویچ اضافه می كنند، یا از آن به عنوان پیش غذا استفاده می نمایند. قارچ ها، شكل زیبایی به غذاها می دهند.

قارچ ها به دو دسته ی وحشی و پرورشی تقسیم می شوند. بعضی از آنها اثرات مفیدی در سلامتی انسان دارند، مثل رقیق كردن خون، جلوگیری از ایجاد و رشد تومورهای سرطانی.

قارچ ها 80 تا 90 درصد، آب دارند و خیلی كم كالری هستند. آنها مقدار كمی چربی و سدیم (نمك) و 8 تا 10 درصد فیبر دارند و یك خوراكی ایده آل برای افرادی هستند كه می خواهند وزن و فشار خون شان را كنترل كنند.

مواد مغذی موجود در 100 گرم قارچ خام:

انرژی 13 كالری
پروتئین 2 گرم
پتاسیم 320 میلی گرم
مس 1 میلی گرم
اسیدپنتوتنیك(B5) 2 میلی گرم
بیوتین(B7) 12 میكروگرم
اسیدفولیك(B9) 44 میكروگرم
آهن 1 میلی گرم
نیاسین(B3) 3 میلی گرم
فیبر 1 گرم

قارچ، منبع خوب آهن:

در هر 100 گرم قارچ، حدود یك میلی گرم آهن وجود دارد.

برعكس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن كاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس:

قارچ یك منبع عالی پتاسیم می باشد كه این ماده به كاهش فشار خون كمك می كند و خطر سكته قلبی را پایین می آورد. به طور متوسط قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یك عدد موز و یا یك لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم دارد.

یك واحد قارچ كه شامل 5 عدد متوسط می باشد، حدود 20 تا 40 درصد نیاز بدن به مس را تأمین می كند و اگر به طور مرتب خورده شود، به كاهش فشار خون كمك كرده و عملكرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

قارچ منبع غنی از سلنیوم:

سلنیوم آنتی اكسیدانی است كه با ویتامین E كار می كند و از سلول ها در برابر صدمات رادیكال های آزاد محافظت می نماید. مطالعات نشان داده است افرادی كه دو برابر مقدار توصیه شده در روز سلنیوم مصرف كرده اند، خطر سرطان پروستات در آنها تا 65 درصد كاهش یافته است.

یك مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی كه مقدار سلنیوم خون شان كم است، در مقایسه با آنهایی كه سطح سلنیوم خون بالایی دارند، 4 تا 5 برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

خواص درمانی قارچ ها:

طی قرن ها از انواع قارچ در تهیه داروهای سنتی شرقی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شده است.

به عنوان مثال در ژاپن و چین از قارچ shiitake (تصویر مجاور) برای جلوگیری از بیماری های قلبی، ایجاد مقاومت در برابر ویروس ها و بیماری ها، درمان خستگی، سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می شود.

یك نوع از عصاره ی این قارچ، از سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها محافظت می كند و فعالیت ضد توموری هم نشان می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

تعدادی از قارچ ها از خانواده poly poraccae در پزشكی بسیار كاربرد دارد.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریك می كند تا به ویروس ها و باكتری های مهاجم حمله كند.

سرطان:

بیشترین نوع قارچی كه در آمریكا استفاده می شود، قارچ دكمه ای سفید (تصویر مجاور)  است.

قارچ دكمه ای به دو شكل دیگر هم وجود دارد: Crimini یا قارچ های قهوه ای با طعم خاكی تر و بافت سفت تر، و قارچ های portabella با چتر بزرگ تر كه مزه گوشتی دارند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد كه قارچ های دكمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را كاهش دهند.

عصاره ی قارچ دكمه ای سفید می تواند باعث كاهش تكثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

این اثرات محافظتی می تواند با مصرف 100 گرم قارچ در روز دیده شود.

چگونه قارچ را انتخاب و نگهداری كنیم؟

قارچ هایی را كه سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.

با قرار دادن قارچ ها در پاكت كاغذی می توانید تا یك هفته آنها را سالم نگه دارید.

قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز كرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممكن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شكل پخته مصرف كرد.

از قارچ ها به صورت تازه، كنسرو شده، خشك شده و فریز شده استفاده می شود.

نكته قابل توجه اینكه:

 قارچ های وحشی را از اماكن قابل اطمینان خریداری كنید، زیرا بعضی از قارچ های وحشی، سمی اند و می توانند به سلامت قلب، كلیه و كبد صدمه بزنند و حتی كشنده باشند.

نویسندگان

نظرسنجی

    چه نوع غذایی را بیشتر می پسندید





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :